ÜZEMI CÉLRA ÁTALAKÍTOTT, ÉS EGYÉB RÉGI 'PARAJOSBAN ÁLLÓ' JÁRMŰVEK |
---|
KEZDŐLAP | MÁV SZEMÉLYKOCSIK | GySEV SZEMÉLYKOCSIK | EGYEBEK |
---|
Ez a kocsi a MÁV részére 1944-ben legyártott 3 db Hargita-motorvonatok egyikének az étkezőkocsija volt. A gyári táblán szereplő gyártási év is erre utal, valamint a képen jól látszik, hogy a szélső ütközők utólagosan lettek felszerelve (túl nagy a távolság a kocsihomloktól. Csak ez a három Hargita szerelvény készült szélső ütközők nélkül, leszámítva a külső végeket.)
Az, hogy étkezőkocsi, az ablakok kiosztásából látszik. Az étkezőkocsik gyári száma 83951-83954, pályaszámuk kezdetben Batx 3900-3902 volt. Eredetileg 24 db 2.o. (késöbb 1.o.) fülkés üh + konyha + 32 fős étkezőrész.
A háború után a sérült vonatokat Dk újította fel, illetve az egyik vonatot kormányzati vonattá alakította át. Ennek is volt egy étkezőkocsiból átalakított pótkocsija az 58-as. De ez -ha minden igaz - a megmaradt Hargita-szerelvénnyel együtt van(?).
A másik két vonat közforgalomban vett részt az 1967. december 16-i selejtezésig. Ekkor szolgálati kocsikká alakították át őket. Lehetséges, hogy ezek egyike a képeken látható is. A belső tér mindenesetre az eredeti elrendezésünek tünik, felfedezhetőek a konyha romjai is (18.,19. kép).
A forgóvázak Ganz-Rónai rendszerűek. A kocsi sokáig Érd állomáson állt, ahol néhány graffititől eltekintve sértetlen volt. Majd 2000. április elején átkerült Kőbánya felsőre (ekkor készült az első kép), majd alig néhány hét alatt a vandálok teljesen szétverték, ahogy az a további képeken látszik is... Pedig közvetlenül a forgalmi iroda elött állt...
Ebben az időszakban rengeteg régi kocsit gyűjtöttek össze és vágtak szét ott. Az utolsó képen látható, hogy már bent van az ócskavastelepen... Onnan nem sok minden került ki egészben, bár volt már rá példa... További sorsa ismeretlen(?)...
fotó: Németh Zoltán Gábor, Kőbánya felső, 2000. április-július
305511773247~l |
305511773247~m |
305511773247~u |